Saturday, February 10, 2007

The one with the song


Cirkus Miramar - Fattiga barn med hjärna


Det är när oljefaten brinner längs en gata utan ljus

det är crack och Jerry Springer

det är utbombade husdet är natt i Jersey City i Er amerikanska dröm

Populista Lobbyista - det är snorkallt här i snön

när folkhemmet förfaller till inkasso vid advent

så är det klass mot klass kravaller som om Jesus aldrig hänt


så med all respekt

för alla rika svin jag känner

Ni blir aldrig mina vänner

mina tankar är ett kallt och giftigt regn

som riskavfall man dumpat vid Ert hem


För vi är fattigbarn med hjärna

Che Guevara's röda stjärna

är en storhet som Ni aldrig kan förstå

Era tankar är för giriga och små

och Era stjärnorde är gula-fula-och små emot det blå


Sen är det natt-neon-perrongen

och en livstid i betongen

alla vet att Lippi Lippi är en tagg i blå grafitti

och jag som alltid velat varagod i Jesus barnaskara

som en ren och vacker stjärna

men det brinner i min hjärna

det är tid att stanna tiden

tid för oss i periferin

våra tankar ger en ny och bättre värld


cos' Cirkus Miramar will voice

a revolution in the head

No comments: