Saturday, January 6, 2007

Heil Hitler

Führern var faktiskt en mycket intressant person - därmed inte sagt att jag delar han antisematistiska åsikter..(Så var det sagt så slipper jag kanske en massa arga kommentarer om att jag är nazist) Men man kan inte säga emot påståendet att var både intressant & en mycket smart människa! Det är trots allt en mycket tunn linje mellan dårskap & genialitet.
Innan han kom till makten var arbetslösheten enorm i Tyskaland - 40% (1932) och efter 3 år efter att Hitler kom till makten hade han fixat så att arbetslösheten var nästintill lika med noll! Undrar jag om kära Reinfeldt kommer ens komma i närheten av sådan effektivitet! Detta pga en intensiv militär upprustning, jättelika offentliga byggnadsprojekt, inte minst motorvägsbyggen (Autobahn). Han sa även åt biltillverkarna att bygga en bil som alla hade råd att köpa - Tadaa! Bubblan var född..
Nog var han smart alltid. Fick landet på fötter efter en massiv inflation, inte konstigt att folket litade på honom och gav honom sitt fulla stöd. Ovanpå detta var han en utmärkt talare och vittnen berättar om att det var som att falla i trans. Jag undrar jag hur historien hade sett ut om han istället hade fått gå den vägen & fått det yrket han ville allra helst som ung - nämligan konstnär..

No comments: